Tax-IA Bulletin Bulletin nr: 2019-28 To : The clients and company web site From : Independent Advisors-Tax Date : October, 25th 2019 Subject: Tecil Faizi1 Oranı Hakkında
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri: C Sıra No: 4) ile ülkemizde uygulanan tecil faizi oranları düşürülmüştür.
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 48nci maddesine göre amme borcunun vadesinde ödenmesi veya haczin tatbiki veyahut malların paraya çevrilmesi amme borçlusunu çok zor duruma düşürecekse, borçlu tarafından yazı ile istenmiş ve teminat gösterilmiş olmak şartıyla, alacaklı amme idaresince; alacak 36 ayı geçmemek üzere ve faiz alınarak tecil olunabilir.
Borcunun tecilini talep eden ancak, talepleri uygun görülmeyerek reddedilen borçlular söz konusu borçlarını reddin tebliği tarihinden itibaren idarece 30 güne kadar verilebilecek ödeme süresi içinde ödedikleri takdirde bu amme alacağı ödendiği tarihe kadar faiz alınmak suretiyle tecil olunur.
Yapılan tebliğ değişikliği ile;
• 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi ile Maliye Bakanlığına tanınan yetkiye istinaden, halen yıllık %22 olarak uygulanmakta olan tecil faizi oranı bu Tebliğin yayımı tarihinden (25.10.2019) itibaren yıllık %19 olarak belirlenmiştir. Hali hazırda aylık %2 ve yıllık %24 olarak uygulanan gecikme faizi / zammına göre daha uygun bir orandır.
• Bundan böyle, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren yapılacak müracaatlara dayanılarak tecil edilen amme alacaklarına yıllık %19 oranında tecil faizi uygulanacaktır.
• Bu Tebliğin yayımı tarihinden önceki (25.10.2019) müracaatlara dayanılarak tecil edilecek olan amme alacaklarına, müracaat tarihlerinden bu Tebliğin yayımı tarihine kadar (bu tarih hariç) geçen süre için geçerli olan oranda, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren de yıllık %19 oranında tecil faizi uygulanması gerekmektedir.
• Aynı şekilde, bu Tebliğin yayımı tarihinden (25.10.2019) önce tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olan amme alacaklarının bu Tebliğin yayımı tarihinden sonra ödenmesi gereken taksit tutarlarına, 25.10.2019 tarihine kadar (bu tarih hariç) geçen süre için geçerli olan oranlarda, 25.10.2019 tarihinden itibaren de yıllık %19 oranında tecil faizi uygulanacaktır.
1 Türk Dil Kurumu Sözlüğüne göre faiz, işletmek için bir yere ödünç verilen paraya karşılık alınan kâr, getiri, ürem, nema anlamına gelir. Türk Hukuk Lügatine göre ise faiz, alacaklının borçlusundan istemeye hakkı olduğu bir ivazdır. Ekonomi bakımından faiz, ödenecek olan paranın geliri, hukuki bakımdan ise alacağın medeni semeresidir. Her medeni semere gibi bu da mukaveleden veya kanun hükmünden doğar. Bunun özelliği zamanla doğan ve çoğalan bir alacak olmasıdır.
• Diğer taraftan, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre belirlenen tecil faizinin belirli yüzdesi esas alınarak anılan Kanunun 48/A maddesine göre tecil edilen alacaklar için hesaplanan tecil faizi oranı da bu Tebliğle belirlenen oran ve uygulama esasları dikkate alınarak tespit edilecektir.
• Tecil faizi, Seri: A Sıra No: 1 Tahsilat Genel Tebliğinde yer alan esaslar doğrultusunda hesaplanacaktır.
• Anılan Tebliğe göre tecile ilişkin kurallar şu şekilde özetlenebilir: Tecil, talep edilmesi halinde alacaklı amme idareleri veya tahsil daireleri tarafından zorunlu olarak yerine getirilmesi gereken bir işlem değildir.
• Amme idarelerinin alacaklarının kanunlarda yer verilen sürelerde ödenmesi esastır. Ancak, alacaklı amme idareleri, icra takibine başlama ya da icrayı devam ettirme hallerinin varlığında borçlunun “çok zor” durumda kalacağını öngörür ve takdir ederlerse maddedeki şartlarla amme alacağını tecil edebilirler.
• Tecilin yapılması sırasında amme alacağının tecil dolayısıyla tehlikeye girmemesi, teminat altına alınması şartları göz önünde bulundurulacağı gibi, “çok zor” durumun takdirinde de icra takibine başlanılması ya da takibin devamı halinde borçlunun gelir kaynaklarının ortadan kalkmasına ya da faaliyetlerinin devamının engellenmesine sebebiyet verilip verilmediğinin de bir ölçü olarak göz önünde bulundurulması icap etmektedir.
• 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil yapılabilmesi için borçlunun yazılı müracaatı şarttır.
• Tecili ve taksitlendirmeyi yapacak makamlar, tecil şartlarına göre tayin ettikleri taksitlendirme şartlarını belirleyeceklerdir.
• Tecil faizi oranı yıllık olarak belirlenmektedir. Tecil faizi; basit faiz usulü uygulanarak ve müracaat tarihinden ödeme tarihine (bu tarihler dahil) kadar geçen günler için, ödenecek taksit tutarları üzerinden hesaplanacaktır.
Bu duyurumuzla ilgili her türlü soru ve görüşünüz için bize bilgi veriniz.
Konuyla ilgili diğer gelişmeleri de sizlere duyurmaya devam ediyor olacağız.
Saygılarımızla,
2019/28 – October, 25th 2019 – Tecil Faizi Oranı Hakkında
2019, MemorandumsTax-IA Bulletin Bulletin nr: 2019-28 To : The clients and company web site From : Independent Advisors-Tax Date : October, 25th 2019 Subject: Tecil Faizi1 Oranı Hakkında
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri: C Sıra No: 4) ile ülkemizde uygulanan tecil faizi oranları düşürülmüştür.
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 48nci maddesine göre amme borcunun vadesinde ödenmesi veya haczin tatbiki veyahut malların paraya çevrilmesi amme borçlusunu çok zor duruma düşürecekse, borçlu tarafından yazı ile istenmiş ve teminat gösterilmiş olmak şartıyla, alacaklı amme idaresince; alacak 36 ayı geçmemek üzere ve faiz alınarak tecil olunabilir.
Borcunun tecilini talep eden ancak, talepleri uygun görülmeyerek reddedilen borçlular söz konusu borçlarını reddin tebliği tarihinden itibaren idarece 30 güne kadar verilebilecek ödeme süresi içinde ödedikleri takdirde bu amme alacağı ödendiği tarihe kadar faiz alınmak suretiyle tecil olunur.
Yapılan tebliğ değişikliği ile;
• 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi ile Maliye Bakanlığına tanınan yetkiye istinaden, halen yıllık %22 olarak uygulanmakta olan tecil faizi oranı bu Tebliğin yayımı tarihinden (25.10.2019) itibaren yıllık %19 olarak belirlenmiştir. Hali hazırda aylık %2 ve yıllık %24 olarak uygulanan gecikme faizi / zammına göre daha uygun bir orandır.
• Bundan böyle, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren yapılacak müracaatlara dayanılarak tecil edilen amme alacaklarına yıllık %19 oranında tecil faizi uygulanacaktır.
• Bu Tebliğin yayımı tarihinden önceki (25.10.2019) müracaatlara dayanılarak tecil edilecek olan amme alacaklarına, müracaat tarihlerinden bu Tebliğin yayımı tarihine kadar (bu tarih hariç) geçen süre için geçerli olan oranda, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren de yıllık %19 oranında tecil faizi uygulanması gerekmektedir.
• Aynı şekilde, bu Tebliğin yayımı tarihinden (25.10.2019) önce tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olan amme alacaklarının bu Tebliğin yayımı tarihinden sonra ödenmesi gereken taksit tutarlarına, 25.10.2019 tarihine kadar (bu tarih hariç) geçen süre için geçerli olan oranlarda, 25.10.2019 tarihinden itibaren de yıllık %19 oranında tecil faizi uygulanacaktır.
1 Türk Dil Kurumu Sözlüğüne göre faiz, işletmek için bir yere ödünç verilen paraya karşılık alınan kâr, getiri, ürem, nema anlamına gelir. Türk Hukuk Lügatine göre ise faiz, alacaklının borçlusundan istemeye hakkı olduğu bir ivazdır. Ekonomi bakımından faiz, ödenecek olan paranın geliri, hukuki bakımdan ise alacağın medeni semeresidir. Her medeni semere gibi bu da mukaveleden veya kanun hükmünden doğar. Bunun özelliği zamanla doğan ve çoğalan bir alacak olmasıdır.
• Diğer taraftan, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre belirlenen tecil faizinin belirli yüzdesi esas alınarak anılan Kanunun 48/A maddesine göre tecil edilen alacaklar için hesaplanan tecil faizi oranı da bu Tebliğle belirlenen oran ve uygulama esasları dikkate alınarak tespit edilecektir.
• Tecil faizi, Seri: A Sıra No: 1 Tahsilat Genel Tebliğinde yer alan esaslar doğrultusunda hesaplanacaktır.
• Anılan Tebliğe göre tecile ilişkin kurallar şu şekilde özetlenebilir: Tecil, talep edilmesi halinde alacaklı amme idareleri veya tahsil daireleri tarafından zorunlu olarak yerine getirilmesi gereken bir işlem değildir.
• Amme idarelerinin alacaklarının kanunlarda yer verilen sürelerde ödenmesi esastır. Ancak, alacaklı amme idareleri, icra takibine başlama ya da icrayı devam ettirme hallerinin varlığında borçlunun “çok zor” durumda kalacağını öngörür ve takdir ederlerse maddedeki şartlarla amme alacağını tecil edebilirler.
• Tecilin yapılması sırasında amme alacağının tecil dolayısıyla tehlikeye girmemesi, teminat altına alınması şartları göz önünde bulundurulacağı gibi, “çok zor” durumun takdirinde de icra takibine başlanılması ya da takibin devamı halinde borçlunun gelir kaynaklarının ortadan kalkmasına ya da faaliyetlerinin devamının engellenmesine sebebiyet verilip verilmediğinin de bir ölçü olarak göz önünde bulundurulması icap etmektedir.
• 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil yapılabilmesi için borçlunun yazılı müracaatı şarttır.
• Tecili ve taksitlendirmeyi yapacak makamlar, tecil şartlarına göre tayin ettikleri taksitlendirme şartlarını belirleyeceklerdir.
• Tecil faizi oranı yıllık olarak belirlenmektedir. Tecil faizi; basit faiz usulü uygulanarak ve müracaat tarihinden ödeme tarihine (bu tarihler dahil) kadar geçen günler için, ödenecek taksit tutarları üzerinden hesaplanacaktır.
Bu duyurumuzla ilgili her türlü soru ve görüşünüz için bize bilgi veriniz.
Konuyla ilgili diğer gelişmeleri de sizlere duyurmaya devam ediyor olacağız.
Saygılarımızla,
2019/27 – October, 24th 2019 – New Proposed Tax Legislations submitted to Turkish Grand National Assembly
2019-ENG, MemorandumsTax Bulletin
Bulletin nr: 2019-27
To : The clients and company web site
From : Şaban Küçük, Partner/ IA, Turkey
Date : October, 24
th 2019
Subject: New Proposed Tax Legislations submitted to Turkish Grand National Assembly
A new legislation related mostly very crucial tax issues including digital taxation has been widely discussed in the news recently. As of October 24th, a huge tax package having 45 articles is submitted to the Grand National Assembly of Turkey (TBMM). It is not enacted yet; we will keep you posted accordingly.
Exact name of the proposed legislation is “The Digital Service Tax Code and Amendments on some Tax Laws Proposal” It has new taxes such as “digital tax”, “tourism tax” and “high-valued real estate tax” which has not been collected before. There are new amendments for income taxation, income tax rate increases for people, expense and leasing limitation for vehicles and changes in taxation for sportsmen.
In summary,
The corporate tax rate were going to be decreased in the first place according to the news
but the Draft does not have this amendment.
companies for the first 5 years.
One of the very important changes in the proposal is about the vehicles’ expenses, taxes and depreciation. The new rules will be applied for real persons and corporate taxpayers as well.
This new proposal is not enacted yet, we will keep you posted accordingly.
Regards,
2019/27 – October, 24th 2019 – Meclise Sevk Edilen Dijital Hizmetler Vergisi Kanunu Teklifi Hakkında
2019, MemorandumsTax-IA Bulletin
Bulletin nr: 2019-27
To : The clients and company web site
From : Şaban Küçük, Partner/ IA, Turkey
Date : October, 24th 2019
Subject: Meclise Sevk Edilen Dijital Hizmetler Vergisi Kanunu Teklifi Hakkında
24.10.2019 tarihinde TBMM’ye sevk edilen Dijital Hizmet Vergisi Kanunu ve Bazı Vergi Kanunlarında Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi Plan ve Bütçe Komisyonu’na intikal etmiştir.
Kanun teklifinin içeriğiyle ilgili olarak 22 Ekim 2019 tarihli 2019-26 numaralı bülten ile bilgi sunmuştuk. Bu kez, Meclis’e sevk edilen Teklifte ilave bazı vergi düzenlemeleri olduğu görülmektedir.
Alınan bilgilere göre özetle,
Basına yansıyan ilk Teklifte kurumlar vergisi oranlarının azalması öngörülmüştü.
Yasa henüz TBMM’de olup henüz genel kurula gelmemiştir.
Konuyla ilgili diğer gelişmeleri de sizlere duyurmaya devam ediyor olacağız.
Saygılarımızla,
2019/26 – October, 22nd 2019 – New Proposed Tax Legislations and affects to be expected to submit to Turkish Grand National Assembly
2019-ENG, MemorandumsTax-IA Bulletin
Bulletin nr: 2019-26
To : The clients and company web site
From : Şaban Küçük, Partner/ IA, Turkey
Date : October, 22nd 2019
Subject: New Proposed Tax Legislations and affects to be expected to submit to Turkish Grand National Assembly
A new legislation related mostly very crucial tax issues including digital taxation has been in the news recently. It is not publicly announced yet, we will keep you posted accordingly.
Exact name of the proposed legislation is “The Digital Service Tax Code and Amendments on some Tax Laws Proposal”
In summary,
One of the very important changes in the proposal is about the vehicles’ expenses, taxes and amortisation. The new rules will be applied for real persons and corporate taxpayers as well. o The rental cars’ rent paymetns will be deductible for 4.000TRY. Above will not be deductible.
This new proposal is not publicly announced yet, we will keep you posted accordingly.
Regards,
Download PDF
2019/26 – October, 22nd 2019 – Dijital Hizmetler Vergisi Kanunu Teklifi Hakkında
2019, MemorandumsTax-IA Bulletin
Bulletin nr: 2019-26
To : The clients and company web site
From : Şaban Küçük, Partner/ IA, Turkey
Date : October, 22nd 2019
Subject: Dijital Hizmetler Vergisi Kanunu Teklifi Hakkında
TBMM’ye sevk edileceğini öğrendiğimiz Kanun Teklifinde vergisel konularda çok esaslı düzenlemeler yapılmaktadır. Teklif henüz TBMM’ye sevk edilmemiş olmakla birlikte içinde bütçe için önemli gelir kaynakları öngörülmüştür. Kanun Teklifinin tam ismi Dijital Hizmet Vergisi Kanunu ve Bazı Vergi Kanunlarında Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi’dir.
Alınan bilgilere göre özetle;
Taslaktaki bir konu da kiralık araçlara ilişkin alım, kiralama ve buna ilişkin vergiler ve masrafların gerçek kişiler veya şirketler tarafından gider olarak kabul edilmesi. Bu konuda taslakta 2020 sonrası için enteresan düzenlemeler bulunmaktadır.
Konuyla ilgili diğer gelişmeleri de sizlere duyurmaya devam ediyor olacağız.
Saygılarımızla,
Download PDF